Musikredaktionen

WOW Recension: Kendrick Lamar

Skärmarna släcks och publikjublet stiger. Sedan rullar intro-filmen om Kung-Fu Kenny igång innan han själv tar plats på scenen i en exploderande version av ”DNA.”. För dem som sett The DAMN. Tour tidigare under året känns nästan allt igen, om än i mindre skala, men vi blir inte mindre tagna av Compton-rapparens leverans ändå.

Kendrick Lamar är och har varit världens bästa rappare de senaste åren. Priserna har haglat över honom och även om han i vardagen inte drar särskilt mycket på sin stjärnstatus, beter han sig som den rapgud han är uppe på Way Out Wests Flamingo-scen. I ”FEEL.” lyser hans nya alias, Pulitzer Kenny, upp backdroppen som en påminnelse till alla att han blev den första musikern bortom jazz och den klassiska musiksfären att ta emot Pulitzerpriset.

Samtidigt som han imponerar på musikbranschens överklass lyckas han mer än väl att tillfredsställa de ”vanliga” lyssnarna. ”King Kunta” är superösig och ”Alright” får hela publiken i extas.

När Kendrick vill testa hur långt bak i tiden vi känt till honom vevar han igång ”Swimming Pools (Drank)”. Det verkar som att alla varit med sedan åtminstone 2012. Och överlag är det materialet från ”good kid, m.A.A.d city” som funkar bäst. U2-samarbetet XXX från senaste plattan ger mest möjlighet att hämta andan innan ”m.A.A.d city” får igång festen igen.

Det Way Out West-publiken får uppleva denna sena fredagskväll håller allra högsta kvalitet. För dem som sett Kendrick Lamar i Stockholm, Köpenhamn eller någon annanstans tidigare i år, blir det här dock mest en repris med en del bortklippta scener. Showen kapas med nästan en halvtimme och det märks att scenbygget inte är optimerat för ändamålet.

Att WOW är enda möjligheten att se de största artisterna inom den största musikgenren av idag är inget annat än ett fett underbetyg till Göteborg som evenemangsstad. Visst, Ullevi fylls så fort Metallica, Bruce Springsteen eller Iron Maiden har vägarna förbi och det är väldigt positivt att mer moderna akter som Coldplay och Ed Sheeran (tyvärr bara män...) har
börjat ta plats på Nordens största stadion. Men är det inte dags att ge hiphop chansen i den här staden också? För som han själv berättade precis innan han klev av scenen, Kendrick Lamar kommer komma tillbaka. Måste vi återigen vänta i fem år på nästa Göteborgsbesök? För Way Out West kan såklart inte boka honom varje gång han är på turné.

Fram tills nästa gång har vi i alla fall minnena från en kraftfull spelning där textraderna och musiken stod i fokus lika mycket som festen.

Text: Erik Malmqvist

K103s musikprofil premierar det lokala framför det nationella, det svenska framför det internationella och det oetablerade framför listettorna. Grundregeln är alltid att det ska vara musik som är intressant för våra lyssnare. Vår rotation är en blandning av pop, hip-hop, elektronika, soul, rock, reggae och ska. Varje vecka plockar musikredaktionen guldäggen från allt nysläppt och lägger till vår spellista. Alla de stora studentradiostationernas spellistor läggs därefter samman till Studentradiolistan - vår egen Topp 20-lista.

Redaktion

Emilia Håkansson, Eva Gustavfsson, Elias Larsson och Pierre Strandberg.

Följ oss via RSS