Vi samtliga göteborgare vet känslan. Att av någon anledning – snustorr ekonomi, global finanskris, en släng av ideologisk bris eller bara helt vanligt slarvig uppträde - icke ha betalat de typ 16 kronor som "de andra", de som kör de blåa vagnarna runt stan ska ha för resan, och på vagnen kliver el kontrollantos. Paniken stiger inombords, adrenalinet flödar och sen blir det oftast katastrof. Det kan förstöra en i övrigt helt magnifik stadssightseeing i vår underbara stad att inte ha betalt för biljetten. Ron slår liksom inte till, när man ständigt tvingas övervaka ingångarna efter påstigande människor i grupp, med ryggsäck och övriga kontrollantutmärkande anslag.
Betala då, tänker du hursomhelst. Men hur vill vi egentligen att detta ska funka? Vi är folket, vi kan göra skillnad! Debatten är ganska vild world wide. För att slå an ett tidigare tema hölls, som exempel, bara för några veckor sedan en nolltaxedag världen över. I Berlin, New York, Stockholm och Göteborg etc protesterades det mot ockerpriser i kollektivtrafiken, och argumenterades, med miljö- och äganderättsliga skäl, för en skattefinansierad kollektivtrafik där alla betalar efter förmåga.
Vi erkänner att det är enkelt att bara stiga på, skylla på dåliga cashflows och lite i förbifarten hävda att man pläderar för fri kollektivtrafik. Samtidigt vet vi - eventuellt uppskrämda av kollektivtrafikens lobbylakejer - att driften minst sagt är oerhört dyr, och att om menar man att det ska vara grattis får man nog göra sig redo för ett rejält skattepåslag. Och då tvekar väl de flesta, ty mer skatt är i arbetslinjens Mekka ett icke välklingande ord, nu när vi - som ofta påpekas - fått 500 kr mer i plånboken i månaden.
Det är - i många dimensioner - kluvet.
Några som vet vad dem vill (bara det är värt en applåd), är intresseorganisation/ombudsmännen/vandalerna (beroende på utgångspunkt) http://planka.nu. Sedan 2001 har de bedrivit sin ständigt omdiskuterade och för politiker kliande P-Kassa, som täcker - för en mindre månadssumma - de böter du får om du blir tagen för plankning. Med tiden som gått har verksamheten spridits inte bara över Sveriges största städer utan även till Finland och Helsingfors. Och med tidens gång har även Planka.nu mer och mer börjat agera ombudsman för kollektivtrafikanter som behandlats illa i samband med resor; bara för en vecka sedan hölls rättegång mot två poliser som agerat illa och på eget bevåg i Stockholms Tunnelbana - Planka rapporterade och stödde målsägande. Dessutom använder man nu alla sociala medier som finns för att tillsammans varna för kontrollantkontroller. De är, kort sagt, vad många skulle kalla a pain in the ass!
VI har den stora glädjen att i KULTURRÅDET #7 inyhsa besök från Planka.nu Göteborg. Vi lovar att diskutera visioner, p-kassa, inrikes kollektivtrafikpolitik och allt annat ni vill ha svar på. Har du frågor till Planka, skriv dem som kommentar här. Utöver kollektivtrafikutläggningar blir det så klart musik. Lindström & Christabell, Alex Winston, Golden Silvers och Broadcast 2000 ligger redo för att värma i radiobruset.
Programmet hör du som vanligt onsdag (ikväll 16/3) 20.00, på k103.se eller 103,1 MHz för er inom västtrafiks räckvidd.
Potentiellt eventuellt kanske inte läge att missa detta!